Vanliga skador en fysioterapeut kan hjälpa dig med

Vanliga skadorEn fysioterapeut kan hjälpa till med en mängd olika besvär så väl som skador. Det är bland annat ryggvärk, ryggskott, diskbråck, ischias och smärta i bröstrygg. De kan även hjälpa till med olika nackbesvär så som nackspärr och whiplash. Andra besvär de kan hjälpa till med är olika led- och muskelbesvär.  Bland annat axel- och skuldersmärtor, frusen axel och impingement. Skador som belastningsskador, höftskada, knäskada och musarm är även det något som de behandlar.

Belastningsskador

Belastningsskador uppkommer många gånger beroende på att man har ett långvarigt fysiskt ensidigt arbete. För att undgå detta problem bör du variera ditt sätt att jobba. Byt ställning ofta och ta en paus då och då.

Höftproblem

HöftproblemHöftproblem kan det finnas många orsaker till. En fysioterapeut utför en noggrann undersökning av höftlederna samt muskler och leder i området för att kunna ställa en rättfärdig diagnos. Därefter ställs diagnos samt att man påbörjar behandling och rehabilitering påbörjas.

Whiplash

Pisksnärtskada eller whiplash kan man drabbas av om det är så att nackens mjukdelar utsätts för en kraftig översträckning. Många gånger kan detta ske om man är med i en trafikolycka. Det finns idag olika sorters sätt att behandla detta på. En del behandlingar kan samverka med varandra. Man behöver göra både en ortopedisk och neurologisk undersökning samt att det ibland krävs en röntgen. Vissa kan få hjälp och behandling av en fysioterapeut eller kiropraktor.

Knäproblem

KnäproblemKnäproblem kan bero på olika saker det med. Det kan vara överbelastade benmuskler/muskelfästen som ett exempel. Det kan bero på försämrad neuromuskulär funktion som orsakas av korsryggsproblem. Knäproblem kan även bero på korsband eller meniskbesvär samt att det kan vara förslitning eller artros som det heter.

Tennisarmbåge/musarm

Tennisarmbåge, musarm och golfarm är liknade skador. Tennisarmbåge har ofta en inflammation i ett senfäste vid armbågens utsida. Är det golfarm är det istället i ett fäste på armbågens insida. Dessa skador uppstår ofta just vid tennisspelande, golfspelande så väl som enformiga rörelser. Det kan alltså även drabba en som sitter stilla för mycket vid datorn.

Idrottsskador

Det finns idag en mängd olika sorters idrottsskador. Dessa uppstår ofta genom överbelastning och det på grund av den sport eller idrott man utövar. Om man har extrema belastningar vid olika idrotter eller på arbetet så kan det ge stora problem. Andra saker som leder till belastningsskador är om man skadar sig vid fall, eller att man stukat sig. En fysioterapeut kan hjälpa till att fastställa diagnos samt att han kan sedan behandla idrottsskador. Ibland görs det tillsammans med en kiropraktor.